Στοιχεία σοκ για τον κίνδυνο σχεδόν οι μισοί μαθητές των Λυκείων να
έχουν αυξημένη πιθανότητα να είναι λειτουργικά αναλφάβητοι περιλαμβάνει
έκθεση της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια
και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που παρουσιάζει σε ρεπορτάζ του Απόστολου
Λακασά η «Καθημερινή».
Η ΑΔΙΠΠΔΕ επικαλείται για το συμπέρασμά
της αυτό τα στοιχεία από τις απογοητευτικές επιδόσεις των μαθητών της Β
Λυκείου σε Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια για το σχολικό έτος
2017-2018. Είναι ενδεικτικό ότι στα Γενικά Λύκεια στη Φυσική. ένας στους
δύο μαθητές βαθμολογήθηκε κάτω από τη βάση. Στην Άλγεβρα το ποσοστό των
βαθμολογιών κάτω από τη βάση ήταν 38,9% και στη Γεωμετρία 44,2%. Στη
Γλώσσα το 7,1% των μαθητών βαθμολογήθηκε κάτω από τη βάση.
Χειρότερη
είναι η εικόνα στα επαγγελματικά λύκεια: Ένας στους πέντε πήρε κάτω από
τη βάση στη Γλώσσα. Το 52,7% πήρε κάτω από τη βάση στην Άλγεβρα και το
51,3% στη Γεωμετρία. Στο 41% οι βαθμολογίες κάτω από τη βάση στη Φυσική
και στο 40,8% στη Χημεία.
Οι συντάκτες της έκθεσης
επισημαίνουν, σύμφωνα με την Καθημερινή, ότι «τα προβλήματα που
εμφανίζονται στο λύκειο, σε σύγκριση με το δημοτικό και το γυμνάσιο, δεν
είναι προβλήματα αποκλειστικά του λυκείου αλλά όλων των βαθμίδων, τα
οποία συσσωρευτικά κατέληξαν στο λύκειο.
Τι είναι ο λειτουργικός αναλφαβητισμός
Πρόκειται για τη γνώση που δεν αφομοιώνεται, δεν γίνεται κατανοητή και άρα δεν εφαρμόζεται από μία προσωπικότητα που συρρικνώνεται, διαστρεβλώνεται και εκφυλίζεται και η έκφραση που αδυνατεί να εκδηλωθεί και να παράγει αποτελέσματα. Με την λέξη «λειτουργικός» νοείται αυτός που διαθέτει όχι γνώση, αλλά επίγνωση της γνώσης, είναι ικανός να ενεργεί και να αναλαμβάνει έλεγχο κι ευθύνη του ελέγχου, αυτός που είναι ικανός να χειρίζεται καταστάσεις και πράγματα. Εύκολα διαφοροποιεί ανομοιότητες, δεν ταυτοποιεί ανόμοιους συσχετισμούς και κατανοεί αφηρημένες έννοιες.